close
loader
  • Se effekten
Se effekten

Skräddarsydda chiptrim med ISO 9001 certifikat

Anpassad Chiptuning

Vi är alla motorintresserade här på ZIPtuning. Vi älskar spänningen att köra en sportbil upp en slingrande bergsväg eller sträcka en superbil till sina gränser på en tävlingsbana. Vi tror att alla bilar klarar av betydligt mer prestanda än de har från fabriken. Låt oss dela vår passion för bilar med dig genom att göra din bils prestanda bättre än du någonsin drömt om.

 

Vad är Motoroptimering?

Att effektivt ta ut mer kraft ur din motor vore inte möjligt utan en motoroptimering. Varje modernt fordon har en dator som kallas Engine Control Unit (ECU). ECU´n är hjärnan hos motorn. Allt från läget för gaspedalen till turboaggregatet´s tryck till bränsleinsprutningen styrs av ECU´n. Vi ställer om din motor till sin maximala prestanda genom mappning av ECU´ns interna programvara.


Motorjustering

När en bil rullar ut från tillverkaren, är motorn inställd enligt fördefinierade värden. Genom att räkna på bilens specifikation (bränslesystem, drivlina, turbo och mer), kan vi justera alla standard parametrar. Till skillnad från många andra tuningfirmor, är ZIPtuning´s mål inte bara förbättrad effekt och vridmoment, men förbättrad total körbarhet.


Varför är inte bilar optimerade från fabriken?

För att massproducera en viss modell av bil, måste det finnas en standard motor med standard inställningar. Annars skulle produktionskostnaderna bli alldeles för höga. Och eftersom standard motorer inte fungerar i närheten av sin maximala kapacitet, finns det en bra marginal kvar till oss för trimning.
 

Optimering kräver kunskap

Dagens bilar har avancerade styrsystem och bränsleinsprutningsteknik vilket betyder att det krävs mycket erfarenhet för att ställa in dem på rätt sätt. Eftersom bensin-och dieselmotorer är generella, har vårt team blivit utbildade för att arbeta med motorer med direkt bränsleinsprutning och piezo-injektorer. Vår erfarenhet är inte bara att optimera prestandan för din motor, men att göra det på säkrast möjliga sätt.
 

Rätt luft / bränsle förhållande

När man optimerar en motors luft och bränsleförhållande, är det oerhört viktigt att hålla förhållandet i perfekt balans. När en motors luftflöde och bränsleinsprutningen ökas, ökar även motorns effekt. Att justera detta förhållande leder oftast till betydande effektökningar.

Ett väl avvägd förhållande är vad du vill ha, eftersom det förbättrar motorns livslängd och förbrukning samt minskar utsläppen. Det är viktigt att se till att blandningen inte är alltför fet, för om den är, ökar bränsleförbrukningen. Den bör dock inte heller vara för mager eftersom en mager blandning kommer att göra din bil trög och långsam.

En av de största fördelarna med vår motoroptimering är ökningen av vridmoment den ger. När vi optimerat Ecu´n i din bil, kommer det ökade vridmomentet göra att du kan kryssna på en högre växel utan att slösa något bränsle på nerväxlingar och istället bara kunna trycka ner gaspedalen.
 

Vi är TÜV -certifierade

Allt som lämnar butikerna på ZIPtuning är helt TÜV ISO : 9001. Varje färdigt tuningjobb kommer också med en TÜV certifiering (gäller ej Sverige). Även efter att vi trimmat din bil, kommer dess förbrukningen och CO2- nivåer inom ECE-cykeln stanna densamma. Samtliga utsläppsvärden inuti våra optimerngar regleras av oss.

Vi fokuserar på att trimma din motor så att dess CO2-utsläpp och bränsleförbrukning förbättras eller åtminstone är dom samma. Denna detalj kan inte bara se till att din bil är laglig men också hjälpa dig att spara pengar när skatten skall betalas.

 

Olika metoder för Motoroptimering

Tyvärr är inte alla motorstyrningssystem programmerbara. Vi var inte nöjda med detta, så vi skapade tre olika alternativ så att oavsett vilken typ av bil du har, kommer du att kunna uppleva skillnaden som kommer från en motoroptimering.
 

Alternativ 1 : Optimera bilens original styrsystem

Det är bäst att trimma din bil på det här sättet då vi har absolut full kontroll över varje bit kod. Det beror på att vi kan ansluta direkt till ECU´ns alla parametrar och läsa ut dessa. När vi har den information vi behöver kan vi sedan skriva om koden och sedan installera om programmet.
 

Alternativ 2 : Extern ZiP ECU

Tillåt oss att presentera vår mest innovativa produkt, vår externa ecu. När den externa ECU´n är på plats med originalsystemet är det möjligt att kommunicera direkt med bilens motor. Vårt team använder sedan denna externa ECU att läsa motorns värden och använder sedan dessa värden för att programmera boxen. Alla de nödvändiga värdena kopieras över från den ursprungliga ecu´n till den externa ECU´n. Denna metod av tuning ger oftast samma resultat som en standardmappning.

Powerbox

En sk powerbox får aldrig förväxlas med en extern styrenhet. De är helt olika saker.

Powerboxar ändrar inte någonting i din motorns insprutning. Istället manipuleras ditt bränslesystems trycksensor eller din luftflödessensor etc. Problemet med detta är att det trycksätter bränslesystemt som bara skapar problem för din motor iställer för att justera spridarnas öppentider. Till exempel kommer bränsleförbrukningen öka, utsläppen kommer att öka och din motor kommer att förlora kraften med tiden. Och medan powerboxen ger en illusion av bättre prestanda, kommer den att misslyckas med att balansera luft / bränsleblandningen ordentligt som orsakar alla möjliga andra problem.

Vi har utvecklat våra externa ecu´s till den punkt där det till och med kan styra eftermarknads turbokit! Till exempel har vi använt det med framgång i en Audi R8 V10, Land Rover Defender, Lamborghini Gallardo och många andra. Vår externa styrenhet, till skillnad från alla powerboxar du hittar är helt kompatibel med fabrikselektronik också.


Alternativ 3 : Omprogrammering med en eftermarknads ECU

Denna metod gör det möjligt för fullständig justering av önskad setup. Vi uppnår denna nivå av kontroll genom att ersätta originalstyrdonet med en fri programmerbar enhet.

När vi har möjlighet att använda en fri programmerbar styrenhet ger det oss mycket mer frihet än de flesta andra system. Vi har tillgång till Vipec, Hondata, Haltech, AEM och Autronic motorstyrningar. Denna metod av optimering används främst för olika typer av racing inklusive rally.

Chiptuning och garanti
Många nya bilar har ett minne inuti deras ecu som kommer om ändringar utöver tillåtna upphäva fordons garantin. Då är det bra med en extern styrenhet så att trimningen sker utanför originalstyrsystemet.

 

Hur ZIPtuning arbetar

På ZIPtuning kan vi ta en ny motor och utveckla en prestandaoptimering för den inom ett par veckor, men trimma din bil kan ta så lite som 1,5 till 3 timmar! Du kanske frågar dig själv "hur kan de möjligen jobba så fort?" Tja, vi jobbar så här.
 

Steg 1 : Forskning

Teknisk utveckling

Vi håller oss uppdaterade på dom senaste motorerna och drivlinor för de nyaste märken och modeller så att vi är redo när de kommer till oss för trimning. Det är viktigt att vi känner till alla de senaste bränsleinsprutningarna och turboladdningssystemen. Först skannar vi ecu´n så vi säkert kan gå förbi dess inbyggda säkerhet. När vi väl är inne, kan vi studera och analysera den interna programvaran. Detta ger oss den information vi behöver om de begränsningar av motorns vridmoment och hastighet samt turbotrycket och insprutningssystem. På grund av sina begränsningar är vissa motorer inte värd att optimera. Om detta är fallet med din bil, kan du vara säker på att vi låter dig veta. På ZIPtuning, är ärlighet mycket viktigt för oss.

Tester
När vi får tag på en bil som vi aldrig trimmat innan, testar vi den i original utförande på vår dyno innan någon tuning eller modifiering. På så sätt har vi ett riktmärke som gör att vi kan vara extremt noggrann när vi trimmar bilen.

Optimering
I detta skede kommer fordonet få sin styrbox´s inställningar kalibrerade av vårt team för att uppnå högsta prestanda samtidigt som den är väl balanserad. Vår avancerade diagnostikutrustning försäkrar att vi kommer att uppnå det bästa luft / bränsleförhållande ( För bensinmotorer kallar vi det lambdavärde). Vi använder sedan datan för att utveckla prestandaoptimeringar som är säkra för dagligt bruk. Detta gör vi så att motorn aldrig kommer att drabbas av överbelastning. Att utveckla en helt ny prestandaoptimering kan ta ca 3 veckor.

Modifieringar
Vi gör mer än bara chiptrimning här på ZIPtuning. I själva verket har vi ett samarbete med Injen att utveckla högpresterande luftfilterkit. Dessutom bygger vi egna kompressorsatser och laddluftkylare för många olika typer av bilar.
 

Steg 2 : Produktion

Dynamometer Tuning
Vi använder en fyrhjulsdyno från Superflow för att utveckla bilens mjukvara. Eftersom alla fyra hjulen snurrar samtidigt på denna typ av dyno, kan kan få en mer exakt avläsning än de flesta andra system. Vi mäter också motortemperaturen för att se till att när bilen är på vägen igen, kommer inte värmen vara ett problem. Våra avancerade diagnostiska maskiner används för att kalibrera turbo och insprutningssystem. Dessutom, för att försäkra säkerheten övervakas bilens avgassystemtemperatur, insprutningsmängd och turbotryck.

Så fort du bokar din tid, gör vi verkstaden redo för dig så att du inte behöver vänta längre än absolut nödvändigt när du anländer. När din bil är i vår verkstad ser vi genast till att ansluta den till vår diagnostikutrustning. Detta hjälper oss att hitta ev felkoder samt bestämmer det allmänna tillståndet för din motor. Vi kan också ta bilen på en provtur för att se hur den går. Nästa är justeringen av ecu´n. Vi använder speciella program och verktyg för att finjustera din ECU till önskade specifikationer.

När ECU´n är klar har du möjligheten att få bilens effekt testad på vår dyno mot en kostnad (ej i Sverige). Efter tar vi bilen på en annan provkörning för att se till att luft / bränsleblandningen har justerats ordentligt och försäkra att din bil fungerar smidigt. Hela denna process kan variera från 1,5 till 3 timmar i längd. Om du vill att vi ska göra ytterligare ändringar i din bil, kan vi hjälpa dig. Det är dock viktigt att komma ihåg att något annat än vår standard programering upphäver vår garanti.


Tuning är vår passion
Vi är stolta över att ge våra kunder högsta kvalitet. Våra kunders positiva respons fortsätter att visa tillförlitligheten i vår tuning. Vi erbjuder även en garanti på all våran tuning utan extra kostnad!

Låta bilen "gå till sig" efter att vi optimerat den är inte nödvändigt. Alla bilar som lämnar våra verkstäder är redo att pressas hårt från dag 1. Kom bara ihåg att ordentligt värma upp och kyla ner motorn före och efter hård körning.

Om du av någon anledning inte är nöjd med våra tjänster, vänligen kontakta vår kundtjänst avdelning. När du kontaktar oss kommer vi att boka in dig så fort som möjligt för att justera om din bil. Ta kontakt med oss idag för att upptäcka bilens dolda potential.

Kundservice

ZIPtuning